Repareren of nieuw kopen?

Tuin gereedschap

Vaak is een product zelf repareren het goedkoopste. Onderdelen zijn vaak te koop bij speciale onderdelenwinkels zoals www.onderdelenwinkels.nl. Tegenwoordig stikt het op Youtube van zelfhulpvideo’s waarin elke stap word uitgelegd. Vaak kun je op internet een overzicht vinden van alle onderdelen van je apparatuur waardoor het ook makkelijk is om het onderdeel wat kapot is bestellen. Zorg er wel voor dat je over de juiste gereedschap beschikt. Zeker kleinere apparatuur heeft specifieke gereedschap nodig.

Goedkoper laten repareren

Ben je zelf niet zo handig kun je het ook laten doen door andere. Enkele voorbeelden;
Op diverse websites kun je gratis een oproep plaatsten voor een reparatie, waarop professionele klussers kunnen reageren. Vaak zijn dit hobby mensen die het leuk vinden om bij te klussen.
Studenteninitiatieven, waarin je een klus kunt opsturen naar studenten. Vaak doen ze dit voor een lage prijs. Zoek op Google naar ‘studentenklus’ of een soortgelijke term.

Milieu vriendelijk

Een kapot apparaat repareren is bij elektronische apparaten over het algemeen milieuvriendelijker dan nieuw kopen, omdat het grondstoffen, energie en afval spaart als je er langer mee doet. Check allereerst of de reparatie nog binnen de garantie valt.

Wat energieverbruik betreft is het goed het vervangen van een apparaat niet te lang uit te stellen. Huishoudelijke apparatuur zijn de afgelopen jaren stukken zuiniger geworden. Als oudere typen met energielabel B, C of D kapot gaan, zijn deze uit verbruiksoogpunt meestal beter te vervangen door een energiezuinige apparatuur.

Typenummers

Elke machine heeft een typenummer en een servicenummer. Het typenummer is een algemeen nummer die het uiterlijk en de functies van het apparaat kenmerkt. Het servicenummer kenmerkt de onderdelen en specificaties van het apparaat, en wordt ook wel productnummer genoemd. Dit nummer heeft u nodig om bijvoorbeeld onderdelen van een machine te bestellen of handleiding te vinden van je apparaat

Garantie

In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt ‘deugdelijk’ moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europatv reparatie

(195)

The following two tabs change content below.
Mijn naam is Eva de Bisk en ik blog over van alles en wat nog meer. Bisk Blogt!

Laatste berichten van de Bisk (toon alles)