SEO zelf doen of uitbesteden?

Iedereen die een beetje bekend is met internet heeft weleens gehoord van de term SEO. SEO is een afkorting van Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. Kort gezegd houdt dat eigenlijk in om ervoor te zorgen dat je met een website op bepaalde zoektermen zo hoog mogelijk in zoekresultaten van de verschillende zoekmachines verschijnt. Zoekmachineoptimalisatie is een onderdeel van zoekmachinemarketing. Onder zoekmachinemarketing valt naast zoekmachineoptimalisatie (SEO) ook zoekmachine adverteren (SEA). Een duidelijk verschil tussen SEO en SEA is dat je bij zoekmachine adverteren betaalt om zichtbaar te worden met je website en bij SEO niet. Met een SEO campagne probeer je ervoor te zorgen dat de website zo goed mogelijke informatie verschaft aan de bezoekers waardoor je vanzelf hoger in de zoekresultaten zal verschijnen. Want een zoekmachine als Google wil natuurlijk dat de bezoekers online datgene vinden waarnaar ze op zoek zijn. Alleen op die manier zullen bezoekers de zoekmachine blijven gebruiken en dat is natuurlijk precies wat Google wil. Want de grootste inkomstenbron voor Google zijn de opbrengsten van advertenties.

Zelf SEO uitvoeren

Als je veel ervaring hebt met SEO kun je veel dingen zelf doorvoeren, maar je moet dan wel weten wat je doet. Er bestaat namelijk zoiets als overoptimalisatie, waarbij je zeg maar de SEO te ver doorvoert waardoor een en ander onnatuurlijk overkomt. Google heeft dat snel door en zal dan de website lager in de zoekresultaten plaatsen met alle gevolgen van doen. Want zichtbaarheid zorgt voor omzet, meer klanten, enz. Maar als je dus enigszins weet wat je doet dan kun je een hoop zelf doen. Veel informatie over zoekmachine optimalisatie is namelijk online te vinden. Maar zoals op zoveel gebieden geldt ook hier, probeer het kaf van het koren te scheiden. Zorg ervoor dat je weet welke sites over SEO toonaangevend zijn en de juiste informatie bevatten. Er wordt namelijk online veel geroepen over SEO wat regelrechte onzin is.

Internet marketingbureau inschakelen

Als je voor je omzet erg afhankelijk bent van goede posities online is het verstandig om een internet marketingbureau in te schakelen. Het voordeel is dat dergelijke bureaus veel expertise hebben op het gebied van SEO en SEA en het hele traject voor je uit handen kunnen nemen. Uiteraard zit daar wel een prijskaartje aan vast maar dat betaalt zich als het goed is weer terug in de vorm van goede rankings in de zoekmachines. Bovendien beschikken dergelijke bureaus over goede betaalde SEO-tools waardoor ze bijvoorbeeld ook de resultaten goed kunnen monitoren. Meten is weten, nietwaar?

(5)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *