Steeds meer animo voor elektrische en hybride auto’s in Nederland

Benzine in de auto

Elektrische en hybride auto’s worden steeds populairder bij Nederlandse consumenten. Vorig jaar, 2015, waren 1 op de 10 auto’s elektrisch of hybride. Met 41.226 meer hybride auto’s op de weg aan het einde van 2015 wordt het steeds normaler om ook laadpalen langs de weg te zien. Maar hoe zit het hele opladen van zo’n elektrische auto eigenlijk?

Elektrische en hybride auto’s zijn hip

In slechts 4 jaar is de toename van elektrische en hybride auto’s op de Nederlandse wegen drastisch verhoogd. Aan het einde van 2015 waren er 78.163 hybride auto’s en 9.368 volledig elektrische auto’s op de weg. Dat jaar was de afname van hybride auto’s het grootst, dat blijkt uit cijfers van het RvO. De hogere afname, kan te verklaren zijn door de bijtelling die in 2016 omhoog zou gaan (en is gegaan). De zakelijke markt kon zo nog profiteren van de lage bijtelling.

Met 30 minuten opgeladen

Heel leuk natuurlijk zo’n elektrische of hybride auto, maar waar laad je de auto op? Juist door de toename in populariteit van elektrisch en hybride auto’s zijn er vele laadpunten in Nederland. Bijna 70.000 laadpalen om precies te zijn. Hierbij beschikken sommige personen en bedrijven over een eigen laadpaal, maar zijn er (gelukkig) ook vele (semi-)publiekelijke laadpunten. Het opladen van je auto kan een tijd duren. Soms zelfs een hele nacht. Heb je de auto sneller nodig, dan bestaan er tegenwoordig ook de snellaadpunten. In Den Haag is hierbij het eerste stedelijke snellaadstation geopend. In een half uur is je auto weer opgeladen. Kun je zelf ook een pauze nemen voordat je weer de weg op gaat.

De kosten en baten

Een elektrische auto ‘voltanken’ is aanzienlijk goedkoper ten opzichte van een auto die rijdt op benzine of diesel. De helft goedkoper zélfs. Daarnaast, bij zakelijk gebruik, ligt de bijtelling van elektrisch rijden op 4%. Bij hybride ligt dit percentage iets hoger. Allemaal positief dus in vergelijking met ‘normale’ auto’s. Echter ligt de aanschafprijs van zowel elektrische als hybride auto’s wel hoger. Dit komt voornamelijk doordat de batterijen in de auto de aanschafprijs verhogen. Naar verwachting zullen de kosten van de batterijen in de komende tien jaar halveren in prijs.

Autoverzekering

Heb je een oude auto en overweeg je een nieuwe elektrische of hybride auto aan te schaffen? Dat is natuurlijk een investering op zich, maar zorg er daarom juist voor dat jouw nieuwe auto wel beschikt over de juiste dekking. Zeker bij de aanschaf van een nieuwe auto wordt een allriskverzekering geadviseerd, zodat je alles vergoed krijgt als je schade rijdt. De hoogte van je autoverzekering hangt wel af van je leeftijd, type auto, postcode en huisnummer én het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd.

Wegenbelastingvoordeel

Iedere Nederlander met een eigen auto moet wegenbelasting betalen. Hoe hoog dit bedrag is, is afhankelijk van het gewicht van je auto, de brandstof waarop je rijdt, de CO2-uitstoot en de provincie waarin je woont. Doordat de accu van sommige elektrische en hybride auto’s zo zwaar is, wordt er bij de berekening 125 kilo van het lege gewicht gehaald. Er is een mogelijkheid dat elektrische auto’s zelfs geen wegenbelasting hoeven te betalen. Auto’s die 0 gram per kilometer CO2 uitstoten, worden kwijtgescholden van de wegenbelasting. Indien een auto, vaak hybride, onder de 50 gram per kilometer CO2 uitstoot, dan hoef je maar de helft van de wegenbelasting te betalen. Je kunt ook gemakkelijk uitrekenen hoeveel de wegenbelasting voor jouw auto is.

Subsidies voor elektrische auto’s

Naar plannen van de Partij van de Arbeid (PVDA) zullen in 2030 geen auto’s meer op diesel en benzine mogen rijden. Doordat de aanschafprijs van elektrische en hybride auto’s hoger ligt dan auto’s die op benzine en diesel rijden, worden er meerdere subsidies beschikbaar gesteld. Dit zijn lokale en regionale subsidies. Er zijn daarnaast ook subsidies voor laadpalen. Zo wordt het nóg toegankelijker voor consumenten om over te stappen naar een elektrische of hybride auto.

(40)

The following two tabs change content below.
Mijn naam is Eva de Bisk en ik blog over van alles en wat nog meer. Bisk Blogt!

Laatste berichten van de Bisk (toon alles)