Neckermann leed per maand flinke verliezen

Op 24 juni 2014 werd postorderbedrijf Neckermann failliet verklaard. In 2012 was het bedrijf nog financieel gezond na een doorstart te hebben gemaakt. De afgelopen maanden ging het snel bergafwaarts met het bedrijf en namen de verkopen van Neckermann snel af. In begin juni werd er door het bedrijf een bijeenkomst georganiseerd en werden de werknemers gerustgesteld. De directie vertelde het personeel dat de omzet van Neckermann niet goed was, maar dat er geen faillissement zat aan te komen.

Het is de tweede keer dat het bedrijf failliet is verklaard. In 2012 was de eerste faillietverklaring, maar kort daarna vond er toch een doorstart plaats waarbij het aantal personeelsleden van vijfhonderd naar tweehonderd werd teruggebracht.

Neckermann.com leed dit jaar flinke verliezen, per maand zo’n 600.000 euro per maand. In 2013 was het verlies ruim tien miljoen euro. En ook de twee jaren daarvoor zag het er financieel bij het bedrijf niet goed uit, ook toen zat Neckermann al in de rode cijfers. In 2011 bedroeg het verlies ruim zestien miljoen euro en in 2012 2,6 miljoen.

De PvdA heeft inmiddels in de Tweede Kamer vragen gesteld over het faillissement van Neckermann en de directe doorstart van het bedrijf. Tweede-Kamerlid Albert de Vries vermoedt dat het zou kunnen gaan om een vooropgezet plan van de directie. De Vries denkt dat deze constructie (faillissement en daarna een directe doorstart) aangegrepen wordt door het bedrijf om goedkoop van het personeel af te komen.

Veel webshops hebben op dit moment moeite om een hoofd boven water te houden en zo zie je maar dat ook een groot postorderbedrijf als Neckermann kopje onder kan gaan door de hevige concurrentiestrijd in de wereld van e-commerce. Veel webshops hebben moeite met de grote combinatie aan eisen die klanten tegenwoordig stellen: gratis verzendkosten, supersnelle levering, hoge kortingen en aanbiedingen. Wist je trouwens dat steeds meer 65-plussers online shoppen? Deze leeftijdsgroep heeft inmiddels het internet gevonden om voortaan online aankopen te doen. De toestroom van 65-plussers is op dit moment enorm. De meeste 65-plussers shoppen graag via hun tablet of mobiele telefoon. Het gebruik van de laptop is onder deze groep het minst populair.

(306)

The following two tabs change content below.

Live Magazine

Laatste berichten van Live Magazine (toon alles)