Klantenservice belangrijk voor een webwinkel

Met de opkomst van webwinkels is er heel wat veranderd daar waar het aankomt op de interactie tussen de koper en de verkoper. Zo zijn een vriendelijke glimlach, beleefd personeel en een keurig opgeruimde winkel bijvoorbeeld niet meer van toepassing in de wereld van de e-commerce. Voor mensen die via het internet dingen verkopen zijn het juist zaken zoals welke software en het uiterlijk van de website die het er toe doen.

U kunt zich dan ook afvragen of klantenservice bieden nog wel belangrijk is bij een webwinkel. Immers, de meeste kopers zullen via het internet eerst talloze websites opzoeken met informatie over het product dat ze willen kopen. Hebben ze de keuze eenmaal gemaakt, dan zullen ze verder kijken waar ze dit product het goedkoopst kunnen krijgen. De interactie met een webwinkel is dus vaak beperkt tot het plaatsen van het product in een digitaal winkelmandje en het uitvoeren van de betaling. Met zo goed als geen direct contact met de eigenaar van de website, zou er dus zeker wat voor te zeggen zijn dat klantenservice in de toenemende digitale wereld minder belangrijk is geworden.

Toch betekent dit niet dat een succesvolle webwinkel opzetten zo eenvoudig is als een domeinnaam aan te vragen en hier webwinkel software op te installeren. De persoonlijke interactie mag online dan wel grotendeels weggevallen zijn, maar dit betekent niet dat de consument een vriendelijke klantenservice onbelangrijk vindt. Denk dan bijvoorbeeld aan het stellen van vragen over de producten of de bezorging daarvan via e-mail. Stel u reageert niet of traag op dit soort e-mails, dan is de kans groot dat u een potentiële klant snel verliest. Juist omdat voor de consument simpelweg een andere website bezoeken veel sneller en eenvoudiger is dan de winkel uit te lopen en op zoek te gaan naar een andere, is dit soort service zeker van essentieel belang. Ook in situaties waar een product defect blijkt te zijn of de levering vertraagd wordt, is het zaak zo snel mogelijk te antwoorden en de klant te overtuigen dat alles in orde zal komen.

Het mag dus duidelijk zijn dat klantenservice nog wel zeker van belang is, maar niet meer in de traditionele vorm van een vriendelijke glimlach. Het is juist de online klantenservice die bij een webwinkel van belang is. Zaken als snel antwoorden op e-mails en het naar tevredenheid van de klant oplossen van eventuele problemen hebben de plaats ingenomen van de vriendelijke glimlach, het beleefde personeel en de keurig opgeruimde winkel.

(789)

The following two tabs change content below.

sjonson

Laatste berichten van sjonson (toon alles)